You are here

Skolereformen

Skolereformen skal gøre skoledagen anderledes, mere sammenhængende og fagligt udfordrende.

Skolereformen, som blev gennemført i skoleåret 2014/15, har medført længere skoledage for eleverne. Men skoledagene er også blevet mere varierede. Motion hver dag, lektiehjælp og faglig fordybelse, nye fag som madkundskab samt håndværk og design, en vifte af nye spændende valgfag og åben skole er nogle af de elementer, der gør skoledagen afvekslende for eleverne.

 

Skolereformens hovedoverskrifter

  • En længere skoledag

    Efter skolereformen trådte i kraft, har eleverne fået en længere og mere sammenhængende skoledag. Det betyder, at eleverne får tid til at lære mere på nye og mere varierede måder.

    Den gennemsnitlige skoleuges længde er:

    • 30 timer for elever i 0.-3. klasse
    • 33 timer for elever i 4.-6. klasse
    • 35 timer for elever i 6.-9. klasse

    Lærere og pædagoger arbejder meget mere sammen på tværs af skole, SFO og klub, og så er pædagoger i højere grad blevet en del af undervisningen.

  • Obligatorisk lektiehjælp

    Hjælp til lektierne er blevet en aktiv del af elevernes skoledag fra 1. august 2015. Det betyder, at alle elever får mulighed for at få støtte og hjælp til det der er svært, så alle er forberedte til næste dags undervisning.

  • Mere bevægelse

    Eleverne har fået minimum 45 minutters bevægelse hver dag. Skoledagen byder på mere motion og bevægelse, fordi det er nemmere at lære, hvis man bruger kroppen. Det styrker både elevernes læring, motivation og sundhed.

  • Åben skole

    Den åbne skole betyder, at skolerne åbner sig for lokalsamfundet og inddrager lokale foreninger, virksomheder og andre aktører i skoledagen, så eleverne også lærer af livet uden for skolen.

Senest opdateret

26.04.2017