You are here

Dagrenovation

Dagrenovation er typisk det affald fra husholdningen, der er tilbage når du har frasorteret blandt andet papir, pap, glas og farligt affald.

Vi definerer dagrenovation som:
 
Affald, som hovedsageligt består af køkkenaffald, hygiejneaffald fra badeværelset (fx bleer og bind) samt mindre emner af snavsede og kasserede emballager (fx kartoner til mælk, juice, snavset papir, pap, plast og metal). Dagrenovation er desuden bakker fra kød, fisk og andre madvarer, støvsugerposer, cigaretskod og madaffald.
 
Skarpe og spidse genstande samt støvende, vådt eller uhygiejnisk affald skal være forsvarligt indpakket inden det kommes i sækken eller beholderen.

Ny affaldsordning i 2017

Fra 2017 begynder udrulningen af en ny affaldsordning i Roskilde Kommune. Læs om den nye affaldsordning. Du kan også læse vores gældende regulativ for husholdningsaffald.

Spørgsmål og svar

  • Hvornår får jeg tømt?

    Dagrenovation bliver hentet én gang om ugen fra alle boliger. Sommerhuse kan vælge at få tømt hele året, men som udgangspunkt tømmes der i perioden 1. april - 31. oktober. Tømning hver 14. dag er under overvejelse.

    Ny i Roskilde - Husk at tilmelde dig affaldsordning

    Hvis du flytter i eget hus, skal du huske at tilmelde dig afhentning af dit affald. Ring til Affald og Genbrug på tlf. 46 31 36 21 eller send en mail på affaldoggenbrug@roskilde.dk

    Husk, der kan være op til 14 dages behandlingstid. 

  • Hvad koster det at få tømt?

    Du betaler efter hvilken størrelse af beholder du har. Læs mere om de forskellige priser på tømning

    Fradrag for afhentning ved skel

    For nogen affaldsløsninger er det muligt at få fradrag, hvis vi skal hente din beholder i skel frem for på standplads.

    Det kan også være en mulighed, hvis adgangsforholdene på din grund ikke opfylder de krav som fremgår af regulativet for husholdningsaffald.

    Se REGULATIV FOR HUSHOLDNINGSAFFALD 

    Se gebyrbladet

  • Hvorfor får jeg ikke tømt?

    Er der for meget affald i skraldespanden?

    Låget skal kunne lukkes helt på beholdere og sække må kun fyldes til den indvendige streg. Hvis skraldesækken er overfyldt, kan du tømme det overskydende affald fra den gamle sæk over i den nye sæk, som skraldemanden lægger, eller fjerne det overskydende affald fra beholderen.

    Er sækken våd, revnet eller gået i stykker?

    Skraldemanden  lægger en ny sæk, som du kan fylde affaldet over i. Fugtigt affald skal i en plastpose. Glasskår, knive eller andre spidse ting skal pakkes ind, så skraldemanden ikke skærer sig, eller sækken revner. Du skal altid lægge bleer og ekskrementer fra kæledyr i en tæt plastpose.

    Er beholderen gået i stykker eller kan den ikke køre ordentligt?

    Beholder og skraldestativ er dit ansvar, og det er dig, der skal sørge for at det fungerer.

    Er din adgangsvej og standplads i orden?

    Du kan se her, hvor du må stille din beholder.

    Har du lagt storskrald, haveaffald eller farligt affald i skraldespanden, skal du tage det op og i stedet aflevere det på genbrugspladsen. Du skal altid sortere dit affald og bruge de ordninger for affald, som kommunen tilbyder.

  • Hvilken affaldsbeholder/affaldsstativ skal jeg købe og hvor køber jeg det henne?

    Du kan frit vælge hvor stor din skraldespand skal være. Et skraldestativ med en 110 liters papirsæk er som regel stor nok til en familie med far, mor og to børn. Har I mere affald end der kan være i en sæk, kan du vælge at købe en beholder på fx 140 eller 180 liter.
     
    Du skal selv købe et skraldestativ eller en beholder. Det er også dit ansvar at renholde og vedligeholde din skraldespand samt at reparere den, hvis den går i stykker.
     
    Du kan købe godkendte skraldestativer og beholdere hos ethvert firma, der indsamler affald. Du kan også købe beholdere hos den renovatør, som kommunen har indgået aftale med. I denne kontraktperiode er det RenoNorden tlf. 56 25 05 50 som kommunen har indgået aftale med. Alternativt kan du købe stativ eller beholder i et byggemarked. Det er dog vigtigt, at du er opmærksom på, at du køber det rigtige materiel, da ikke alt materiel er godkendt i Roskilde Kommune.

    Her kan du se, hvilke stativer og beholdere der er godkendte:

    Stativ med trådnet af jern:

    Model med net - SKAL være med spændebånd. Dybde: 57 cm, bredde: 54 cm, højde: 110 cm

    Miljøstativ (Indpakket i træ eller metal):

    Model med krængningsgaffel eller udtræk. Spændebånd godkendes IKKE. Bredde: 55 cm x 50 cm, højde: 98 cm

    Beholdere og containere:

    140 l, 180 l & 240 l - 2 hjul. DS/EN 840 - 1, 5, 6. Hjuldiameter min. 200 mm.
    400 l, 500 l, 600 l, 660 l, 770 l & 800 l - 4 hjul. DS/EN 840 - 2, 5, 6. Hjuldiameter min. 200 mm

  • Hvad koster det at få tømt?

    Prisen for tømning afhænger af størrelsen på den valgte spand. - Jo større spand, jo dyrere er det at tømme, da mere affald koster mere at bortskaffe. Du kan se alle priserne her.

  • Har du nogen gange for meget affald?

    Har du ind imellem mere affald, end der kan være i din sæk eller beholder, kan du købe et mærkat med teksten "Ekstra sæk til dagrenovation". Affaldsmærkatet er et klistermærke, som du sætter på en affaldssæk.

    Husk at du selv skal anskaffe sækken, som skal være af en kvalitet og styrke, der gør den anvendelig til dagrenovation. Sækken skal være i klar plast.

    Sækken med mærkatet stiller du ved siden af din skraldespand. Husk at sækken kun må veje 15 kg. Sækken tages med ved næste ordinære tømning.

    Ekstra tømning 2017 priser

    Du kan også vælge at bestille en ekstra tømning, som koster 573 kr. for én sæk eller én tohjulet beholder og 592 kr. for én 4 hjulet beholder - alle beløb er inkl. moms. Vil du bestille en ekstra tømning, skal du sende en mail til affaldoggenbrug@roskilde.dk.

    Husk at sortere dit affald så mest muligt går til genbrug eller genanvendelse, så kan du måske undgå at får tømt ekstraordinært.

  • Hvad skal jeg gøre når der er sne og is?

    Gode råd om glatførebekæmpelse

    Roskilde Kommune anbefaler, at du bruger grus eller sand. Salt bør bruges med omtanke, da salt skader fortove, planter og dyr.
    Hvis du bruger salt er 10-20 gram pr. m2 i praksis rigeligt. Inden du salter, bør du fjerne sneen. Fordel saltet jævnt - det skåner betonoverfladen og mindsker risikoen for glat føre. Det bliver nemmere for dig selv, hvis du salter umiddelbart før sne eller isslag.
    Du får det bedste resultat med en blanding af grus og salt.

    Spar på saltet med en saltlage

    Formålet med en saltlage er at bruge betydeligt mindre salt. Desuden virker saltlagen hurtigere.
    En saltlage fremstilles ved at blande salt med lunkent vand i forholdet 1 del salt til 4 dele vand. Saltlagen spredes med vandkande med brusehoved. Du skal være opmærksom på, at vejsalt er tungt opløseligt. Derfor skal du røre i blandingen, da saltet ellers falder til bunds. Køkkensalt, som er lidt dyrere, er bedre egnet til fremstilling af saltlage. Det opløser sig hurtige og kan bruges med det samme.

    Husk skraldemanden

    Glemmer du at gruse eller salte helt hen til skraldespanden, kan du risikere at skraldemanden ikke kan hente dit affald. Det gælder også hvis du har glemt at lave hul i snevolden mellem fortov og kørebane.

Kontakt

Affald og Genbrug
Rådhusbuen 1
4000 Roskilde
Administration By Kultur og Miljø
Tlf 46 31 36 21

Senest opdateret

25.04.2017