You are here

Affaldet er på rette vej

Af Lars Elmsted, Kommunikation, By, Kultur og Miljø
De seneste ugers affaldsproblemer er bestemt ikke den service, som kommunen ønsker at tilbyde borgerne, siger formand for Klima- og Miljøudvalget, Karim Friis Arfaoui. Omkring 500 af 7.000 daglige tømninger er blevet udskudt 1-2 dage og enkelte op til 1 uge.

Renovatøren har arbejdet ekstra længe hver dag for at indhente det forsømte og melder nu, at de er kommet i bund med både indsamlingen og de manglende tømninger, som lå fra tidligere.

"Vi har på vores udvalgsmøde fået en orientering, der beroliger mig noget", siger formand for Klima- og Miljøudvalget, Karim Friis Arfaoui.

"Registreringerne viser, at ca. 450 husstande siden 1. maj har henvendt sig mere end en gang om manglende tømning. Det er meget utilfredsstillende, og renovatøren fik derfor lov til at udvide deres arbejdstid. Vi har nu fået at vide, at på nuværende tidspunkt overholdes tømmedage og ruter, så alt går efter planen. Kommunen fortsætter dog med en stram opfølgning også i denne uge".

"Vores renovatør - RenoNorden - har leveret en god kvalitet via vores udbud de sidste mange år. Derfor er det her overraskende. Ikke mindst fordi et godt og tillidsfuldt samarbejde kræver, at renovatøren også fortæller når det går dårligt, så vi i fællesskab kan løse problemerne."

"Det er ikke den service, vi ønsker at tilbyde borgerne - og den er heller ikke i overensstemmelse med vores kontrakt. Vi har gjort brug af vores mulighed for at pålægge en bod, men det giver ikke i sig selv ikke en stabil tømning."

"En ny affaldsordning med nye rutiner for både borgere og skraldemænd kræver selvfølgelig noget. Nye vaner for sortering og håndtering, overgang fra sække til beholdere, placering af beholdere osv. skal have lidt tilpasningstid. Den tid er forhåbentlig slut nu," siger Karim Friis Arfaoui.

Kontakt

Affald og Genbrug
Rådhusbuen 1
4000 Roskilde
Afdeling Affald og Genbrug
Administration By Kultur og Miljø
Tlf 46 31 36 21
Dato: 12. Juni 2018

Senest opdateret:

12. Juni 2018

Kommentarer

manglende planlægning

det er jo ikke renovations arbejdernes skyld at det ikke fungerer, men nok at de personer der ville dette ikke har været opmærksomme på de ting der fungerede ikke kan overføres til en ny ordning uden der opstår problemer.
tag et eksempel her :før i tiden havde vi 9 skraldesække på 90 l , der blev tømt hver uge nu har vi een på 660liter, der bliver tømt hver 2`uge så skal der jo ikke være et geni til at regne ud at der er noget der ikke stemmer.
Venlig hilsen
Stig Palmvig
Allehelgensgade 23 B
4000
Roskilde

Tilføj kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive vist på siden.
CAPTCHA
Dette spørgsmål er for at forhindre spam.
Når du udfylder denne formular, accepterer du Molloms privatlivspolitik