You are here

Social vicevært skal skabe tryghed aften og weekend

Af Johanne Breum Jacobsen, Social, Job & Sundhed
Nogle problemer kan hurtigt løses, hvis der er hjælp at hente om aftenen. Derfor udvides det tidsrum, hvor beboere kan få støtte fra en boligsocial vicevært.

Snart bliver det muligt for borgere, der bor i almene boliger at få hjælp og støtte fra sociale viceværter om aftenen og i weekenden - helt frem til kl. 23. Det er en udvidelse af den nuværende ordning, hvor den sociale vicevært, som typisk løser forskellige former for konflikter hos beboerne, blot er tilgængelig i dagtimerne på hverdage:

- I Roskilde Kommune skal der være plads til alle. Derfor er det vigtigt, at vi i vores boligpolitik vægter en god blanding af forskellige typer boliger: Leje, andel, ejer og almene boliger. Samtidig skal vi også se på de boliger, vi allerede har. For de mere udsatte boligområder skal også være et attraktivt sted at bo. Her har de sociale viceværter en stor opgave, mener borgmester Joy Mogensen.

Mange opgaver løses af boligselskabets egne medarbejdere, og hvis der opstår alvorlige situationer, bliver det en opgave for politiet. Den sociale vicevært har en funktion midt i mellem og kan bidrage til, at en situation ikke eskalere:

- Det er vigtigt, der hurtigt bliver taget hånd om støjproblemer eller nabostridigheder, som skyldes borgere, der er kilde til utryghed. Med udvidelsen af den boligsociale viceværtsfunktion, sikrer vi, at nogen kan skride ind om aftenen eller i weekenden, fortæller Bent Jørgensen, formand for Beskæftigelses- og Socialudvalget.

Udvidelsen af det tidsrum, hvor den sociale vicevært er tilgængelig, skal finansieres af en pulje, som har til formål særligt at gavne de mest udsatte boligområder i kommunen.

Fakta

  • Ordningen med den boligsociale vicevært er indgået som en aftale mellem Roskilde Kommune og Boligselskabet Sjælland.
  • Aftalen indebærer, at kommunen stiller to boligsociale viceværter til rådighed ud over almindelig arbejdstid. Nemlig i tidsrummet fra 15-23 på hverdage og 8-23 i weekender.
  • Udvidelsen træder i kraft 1. september og udløber den 30. oktober 2019.
Dato: 11. September 2018

Senest opdateret:

11. September 2018

Kommentarer

Kontakt til kommunens sociale viceværter.

Hvordan kommer man i kontakt med de to sociale viceværter, som Roskilde Kommune stiller til rådighed?
Er det to nye medarbejdere som arbejder uafhængigt af bolgiselskabet?
Eller det nogle boligselskabets medarbejdere?

Sociale viceværter

Hej Karsten
Beslutningen blev ganske vist indgået i september, men ordningen starter først op i december. Det fremgår desværre ikke af nyheden. Lige nu er kommunens medarbejdere i fuld gang med alt det praktiske: Hvilke afdelinger er med i tilkalde-ordningen, hvor mange medarbejdere, afgrænsning af vagternes opgave, samarbejde med andre - fx boligselskabet og politiet osv.
Medarbejderne i vagtordningen arbejder i Roskilde Kommune, men samarbejder bl.a. med boligselskabet. Boligselskabets medarbejdere indgår således ikke i selve ordningen.
De sociale vagter starter til december i år. Vi lover at melde ud, hvordan ordningen kommer til at fungere, når vi starter op.
Vh.
Lise/Social, Job & Sundhed

Tilføj kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive vist på siden.
CAPTCHA
Dette spørgsmål er for at forhindre spam.