You are here

Turismen blomstrer fortsat i Roskilde Kommune

Af Kristian Karstoft
  • DK

    Fotograf: Billede bragt med tilladelse fra Roskilde Domkirke

Roskilde Kommune er fortsat Region Sjællands foretrukne turismedestination rent omsætningsmæssigt. Læs her mere om de stigende besøgstal, som kommunens attraktioner oplever og om den kraftige vækst i antal hotelovernatninger.

Jf. senest rapport fra VisitDenmark om ”Turismens økonomiske betydning for Danmark 2015” oplever bl.a. Roskilde Kommunes turismeattraktioner og hoteller en flot fremgang.

Roskilde er fortsat den kommune i regionen, som genererer mest omsætning på turisme. í 2015 var den direkte som afledte omsætning på kr. 1.452 mio., hvilket er en mindre tilbagegang fra 2014, hvor omsætningen var på kr. 1.499 mio.

Trods tilbagegangen, som jf. rapporten kan skyldes en ny beregningsmetode, har alle attraktioner oplevet en solid vækst i antal besøgende:

Vikingeskibsmuseet – med en 11% stigning 2014-2015 er museet stadig nr. 42 på listen over Danmarks mest besøgte attraktioner. I 2016 havde museet 155.745 bessøgende

ROMU’s besøgssteder i Roskilde, inkl. Ragnarock havde i i 2016 141.590 besøgende mod 84.823 i 2015, hvilket svaret til en stigning på hele 67%

Roskilde Domkirke – ligeledes med 11% stigning - ligger pt. nr. 46 på listen over Danmarks mest besøgte attraktioner med 144.768 besøgende i 2016. I 2015 lå Domkirken på  en 48. plads over landets mest besøgte attraktioner med 135.414 gæster.

De gode takter gælder ligeledes den lokale hotelbranche og øvrige overnatningssteder, som samlet set kan berette om en stigning i antal overnatninger på 13,17% (samlet set for både Roskilde og Lejre Kommuner) fra august 2015 - juli 2016 på 214.240 overnatninger til august 2016 - juli 2017 på 242.460 overnatninger.

Læs rapporten om ”Turismens økonomiske betydning for Danmark 2015” her. Rapporten er altid 2 år bagud i tid; analysen for 2016 forventes at udkomme i juli 2018.

Roskilde Kommunes turismepolitik

Roskilde Kommunes turismepolitik 2015-2018 fokuserer på følgende områder:

  • Historie – Vikinger & Verdensarv: Målsætning er national og international forankring af den stolte fortælling om Roskilde Kommunes ubrudte historie fra vikingetiden over middelalderen og frem til i dag. Der skal med den historie skabes ”reason to go”, ”reason to stay” og ”reason to come back”, som det hedder i turisme-sprog.
  • Fjord og Natur: Målsætning er at brande Roskilde Kommunes unikke natur og herigennem udvikle natur- og fjordoplevelser/produkter for turister i alle aldre, samt styrke det tværkommunale samarbejde om udviklingen af turistoplevelser i forbindelse med den kommende nationalpark, herunder i samarbejde med bl.a. Lejre, Holbæk og Frederikssund.
  • Events – Nationale og Internationale: målsætning er at kombinere kommunens unikke tradition for frivillighed koblet med lokale (sports)faciliteter, bygninger som i naturen giver mulighed for afvikling af diverse sportsarrangementer, kræmmermarkeder, kulturarrangementer mv.
Dato: 14. November 2017

Senest opdateret:

14. November 2017

Tilføj kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive vist på siden.
CAPTCHA
Dette spørgsmål er for at forhindre spam.
Når du udfylder denne formular, accepterer du Molloms privatlivspolitik