You are here

Lyden af god undervisning

Skoleelever fra Klostermarksskolen har været på jagt efter verdens kraftigste magnet, kostbar magnetisk olie og guld. Artiklen er fra avisen Paperboy 31. oktober 2017.

- Højttaleren er en dansk opfindelse. Det er der ikke særlig mange, der ved i Danmark. Men de ved det i udlandet. Når vi siger vi kommer fra Danmark, så siger de: nå, I kommer fra det land hvor højttaleren blev opfundet.

Eleverne fra 4. klasse på Klostermarksskolen sidder på gulvet i lagerhallen og lytter. Ole Witthøft fortæller. Han er direktør i højttalervirksomheden System Audio i Himmelev og har et Åben Skole samarbejde med Klostermarksskolen. Det betyder, at elever fra skolen besøger virksomheden som en del af undervisningen og skal løse nogle opgaver.

Ole fortæller, hvordan han selv fandt på at lave højttalere. Det var i 1984:

- Da jeg var ung, spillede jeg i et orkester. Det var en kæmpe skuffelse at komme til at høre vores egen musik. Alt det, vi havde øvet os så enormt meget på, kunne man slet ikke høre, selv på rigtig gode højttalere. Hvor forsvandt lyden hen? Jeg fandt ud af, at det var højttalerne.

Ole besluttede at gå i gang med at bygge højttalere som dem, han savnede. Og det er gået godt. Så godt, at højttalere fra System Audio i dag er internationalt anerkendte for deres gode lyd.

Se originalartiklen i Paperboy

Er der en manual - på engelsk?

- I den næste halvanden time er jeg jeres chef, siger Ole.

Og så sætter han eleverne i gang med at løse dagens opgaver i fire grupper. Den første skal måle og veje en højttaler og finde den rigtige flamingo til at pakke den ind i. Og der må ikke snydes ved bare at sætte flamingoen over højttaleren. Opgaven skal løses med tommestok. 

Næste gruppe skal pakke et sæt højttalere ud og ind igen, så de ved hvad der er i kassen og kan svare på en kundes spørgsmål om indholdet.

- Vi tog billeder af de ting, der var indeni, så vi vidste hvordan de skal ligge. Så tog vi det ud og skrev ned hvad der var i, og hvordan det skal pakkes, forklarer en af gruppens elever.

Da opgaven er løst, simulerer Ole en kunde, der lige har købt en kasse højttalere og ringer for at få hjælp.

Han kan ikke finde ledningerne, så det må eleverne hjælpe ham med. Han vil også høre om der er en brugsvejledning. Og en manual på engelsk, da det pludselig viser sig, at han egentlig er englænder.

Eleverne kommer på prøve. Flere gange må de ”omstille” til en anden, når de ikke lige selv kan svare. Men de har heldigvis sat sig grundigt ind i kassens indhold. Så til sidst er kunden tilfreds og siger tak og farvel.

Når højttaleren bliver affald

Eleverne i gruppe tre skal selv finde ud af, hvordan de får lyd ud af to trådløse højttalere og en mobiltelefon, og derefter lave en brugsanvisning. Allerede tidligt får de tydeligvis hul igennem og lyd på. Men det skal også forklares for de andre, hvordan man bærer sig ad:

- Vores gruppe har en Bluetooth højttaler. Start med at sætte power stikket i højttaleren. Foran sidder der en sort knap, som man kan skrue op på, starter forklaringen.

Den sidste gruppe skal undersøge, hvad højttaleren er bygget af, og som en del af det gå på jagt efter verdens kraftigste magnet og kostbar magnetisk olie. Der kommer nemlig en dag, hvor højttaleren kasseres og bliver til affald. Så skal den skilles ad og materialerne genbruges.

Elevernes jagt på materialerne fører dem rundt om bl.a. magnet, olie, guld og printkort. 

Ole spørger om membranen, og en elev fra gruppen forklarer, at den er lavet af stof og sidder på magneten. Hvis den var af glas eller noget andet, ville det ikke give den samme lyd.

Guld værd

Så er der guldet. Guld er godt til at lede strøm.

- Hvis det var et andet materiale, vil det efterhånden miste sin evne til at lede strøm. Derfor kommer der et tyndt lag guld på stikket, siger Ole.

- Kan man betale med guldet, vil en elev vide?

- Så skal man have virkelig mange stik, for det er et meget tyndt lag, forklarer Ole.

Efter er par timer er det ved at være slut på højttalerfabrikken.

Men for Jim Kehlet, der er afdelingsleder på Klostermarksskolen, er aftalen med Oles højttalerfabrik guld værd.

- Oles hovedfokus er helt klart at give eleverne en både faglig relevant og rigtig god oplevelse, som er noget andet end de klassiske sodavandsbesøg. Jeg har fået henvendelser fra forældre, der fortæller, hvor begejstrede deres børn har været, siger Jim Kehlet.

Han kan varmt anbefale både virksomheder og skoler at gå ind i et Åben Skole samarbejde.

- Samarbejdet med Ole viser, hvor nemt det kan være og hvor lidt det behøver at kræve af en virksomhed at være med i det her. Og hvor meget udbytte det giver, slutter Jim Kehlet.

Senest opdateret

22.03.2018