You are here

Unge hjælper andre unge med økonomien

  • Eleverne arbejder med deres eget projekt og har en temadag om penge og privatøkonomi

    Fotograf: Niklas Majgaard Andersen, Skole og Børn

    Line Søby og Laurine Groth (tv) fra Margretheskolen har arbejdet med at arrangere en stor fødselsdagsfest, med vejledning fra Thea Sofie Terp Søndergaard og Emma Minor Hansen (fra højre).

Det kræver indsigt at lægge et budget – og den indsigt giver Danske Bank og Roskilde Katedralskole 8. klasser på syv skoler i Roskilde Kommune. Artiklen er fra Dagbladet den 21. februar 2018.

Gennem de seneste uger har 8. klasse på Margretheskolen for en stund suppleret matematikopgaverne med begreber som budgetter, renter og årlige omkostninger i procent. De er nemlig med i projektet Control Your Money, som foregår i et samarbejde mellem Danske Bank og Roskilde Kommunes skoler. Nu er samarbejdet udvidet til også at omfatte gymnasieelever fra Katedralskolen.  

Selve ideen opstod for et par år siden ud af en debat om de kviklån, der med tårnhøje renter især har givet mange unge en økonomisk hovedpine. Nu er det blevet til et projekt for alle 8. klasseelever i hele Roskilde Kommune, da Control Your Money er en del af et tiltag, der i højere grad skal sætte eleverne i forbindelse med verden uden for skolen, også kaldet Åben Skole.

Økonomi i øjenhøjde

Kimen i projektet er, at alle elever i 8. klasse skal tilbydes muligheden for at lære at skabe et budget med de overvejelser, der hører til. Og vigtigst af alt, så sigter Control Your Money efter at bringe erfaringerne ned i øjenhøjde med eleverne. Derfor er underviserne nyudklækkede studenter fra Katedralskolen – såkaldte ”økonomikadetter”. Dette er et helt bevidst valg, forklarer Tine Fylling Wegner, der er områdesupporter i Danske Bank Roskilde:

- Det er første gang, vi har et samarbejde med gymnasiet på denne måde – og det er første gang, økonomikadetterne er med som undervisere. Vi har valgt at satse på det, fordi vi tror hele emnet kan blive mere håndgribeligt af, at der er en relation mellem de unge. Vi åbnede samarbejdet med et tema om bankdrift, men siden har eleverne arbejdet på deres projekter, som vi ser i dag.

To af økonomikadetterne er Thea Sofie Terp Søndergaard og Emma Minor Hansen, og begge er med til at gøre økonomi til et mere jordnært emne:

- Jeg føler, at det virker godt, når unge underviser unge. Eleverne virker noget mere nede på jorden, end man kunne forvente – og det er absolut en god ting, forklarer Thea Sofie Terp Søndergaard, mens Emma Minor Hansen tilføjer:

- Vi gør meget for ikke at fremstå belærende. Det er virkelig vigtigt. De unge vælger selv, hvad de vil lægge et budget for – og på den måde handler det mere om overvejelserne bag.  

Flyt hjemmefra eller arrangér en fest

Med frie rammer til at opstille et budget har eleverne i grupper skabt budgetter for små og større projekter. Mange har taget udgangspunkt i det at flytte hjemmefra, mens andre har kastet sig over det at lave budgettet for en stor fest. Sidstnævnte har blandt andet Laurine Groth og Line Søby prøvet kræfter med:

- Den store test er, at vi får undersøgt, hvad der skal til – og hvad vi kan undvære. Budgettet var frit, så selvom 30.000 for en fødselsdagsfest er mange penge, så har vi haft travlt med at tænke over, hvad festen skulle indeholde, forklarer Laurine Groth, og Line Søby uddyber:

- Jeg synes, vi har lært noget her – og jeg tror, det vil gavne os, at vi har fået lidt erfaring med de overvejelser et budget kræver. Specielt, når vi engang skal ud at lægge et rigtigt budget for første gang.

Læring begge veje

Til trods for positionen som undervisere, så mener økonomikadetterne også, at de får værdifuld læring med videre – viden, der kommer i brug lige om lidt:

- Det er faktisk lidt sjovt at sidde med den viden, som vi har fået ved at være med her. Jeg er på ingen måde bankuddannet, men forleden tog jeg mig selv i at spørge en veninde, om hun nu virkelig havde råd til at have den hund, hun planlagde at købe. Det havde jeg næppe tænkt over førhen, understreger Thea Sofie Terp Søndergaard.

Senest opdateret

22.03.2018