You are here

Motionshold

Er det svært at komme i gang med motion på egen hånd?

At være fysisk aktiv hører med til at leve sundt, derfor tilbyder vi motionshold.

Motionshold er for dig, der har minimum én af følgende kroniske lidelser: Type 2-diabetes, hjertekarsygdomme, forhøjet blodtryk, KOL, svær overvægt, hvor BMI er over 35, samt for borgere, der har eller har haft kræft. Tilbuddet er til dem, der har vanskeligt ved at komme i gang med motion på egen hånd.

Vores træningstilbud er ”skubbe-i gang-kurser”, hvor der kan være behov for at deltagerne skal vænne sig til at være fysisk aktive og blive trygge ved kroppens reaktion på at træne, selvom de har en sygdom. Desuden er det en del af tilbuddet at finde egnede motionstilbud til fortsat træning,

Spørgsmål og svar

  • Hvordan er forløbet opbygget?

    Forløbet består af 3 motionsvejledninger og op til 12 ugers træning.

  • Hvad koster det?

    Det er gratis. 

    Vær opmærksom på, at du bliver henvist via en vejledende samtale.
    Her kan du læse mere om den indledende samtale og motionsvejledning.

  • Hvor og hvornår?

    Kondi- og styrketræning i motionscenter samt fællestræning i sal:

    Tirsdage og torsdage kl. 13.30-14.30.
    Sted: Roskilde Motions og Idrætsklub (RMI), Store Møllevej 5, Roskilde

    Indendørs cykling og cirkeltræning

    Kom til informatiosnmøde mandag den 4. februar fra kl. 15 -16.30. Tilmelding på 46317702 eller på mail til sundhedforalle@roskilde.dk 

    Træningen foregår på Kildegården i samarbejde med Roskilde Ældre Motion. Mandage og onsdage kl. 14.30-15.30.
    Sted: Kildegården, Helligkorsvej 5, 4000 Roskilde.

    Nye sunde vaner med mad og motion:

    Nyt hold starter onsdag den 27. februar, mandage og onsdage til og med den 20. maj. Derudover et opfølgningsmøde, som endnu ikke er planlagt. 
    Sted: Sundheds- og Omsorgscenter Nord, Kirkebjergvej 2, 4040 Jyllinge

    Her er fokuseres på generel konditions- og styrketræning. Træningen vil være afvekslende, og vi vil både træne indendørs og udendørs. Træningen vil være tilpasset den enkeltes fysiske formåen. Derudover vil der være et midtvejsmøde, et afslutningsmøde samt et opfølgningsmøde á 1½ time.

  • Hvordan bliver jeg tilmeldt?

    Ring til Sundhedscentret på tlf. 46 31 77 02 eller send en sikker e-mail til Sundhedscentret.

  • Hvad kan jeg selv gøre?

    En måde at komme i gang med motion på kan være bare at gøre lidt mere, end hvad du gør i dag. Tjek Sundhedsstyrelsens anbefalinger for yderligere information.

    Udendørs træning:

    Kan du lide naturen, kan du her få inspiration til vandreture, cykelture og andre udflugter i naturen omkring Roskilde.

    Kan du lide at se dine forbedringer, og hvor langt du har bevæget dig, kan du måle din rute på Iform's ruteplanner eller på Endomondo.

    Har du lyst til at komme i gang med at løbe, så har hjemmesiden Motionsløb en række løbeprogrammer for ældre og overvægtige, som er rimelige skånsomme.

    Hjemmetræning:

    Vil du hellere træne hjemme, så findes der en række hjemmetræningsprogrammer, som du kan benytte:

    hjemmesiden Motion-Online kan du finde inspiration både til styrke og konditionstræning.

    Hvis du er ældre, kan du hente inspiration på følgende side:

    Holdtræning:

    Har du lyst til at motionere sammen med andre, kan du muligvis finde et hold i en idrætsforening på:

    Find idrætsforening, aftenskolehold eller motionsarrangementer på Kulturbasen.

    Vandtræning:

    God motion kan også være træning i vand, så tjek Roskildebadenes hjemmeside for yderligere oplysninger.

Kontakt

Sundhedscentret, Træning og Sundhed
Rådhusbuen 1
4000 Roskilde
Afdeling Sundhed og Omsorg
Administration Social Job og Sundhed
Tlf 46 31 77 02

Senest opdateret

04.04.2019