Når Kristina Petersen går forbi genbrugsskuret i sit bofællesskab i Trekroner, smutter hun altid lige ind for at se, om nogen har lagt noget attraktivt ud.
”Her har jeg fundet rigtig mange lækre ting, især tøj,” fortæller hun.
Får et kick ved at købe genbrugstøj
De seneste år har hun gjort det til sin sport at spotte brugte beklædningsgenstande i både fysiske butikker og hos forhandlere online.
”Jeg køber meget sjældent nyt tøj. At spotte fede genbrugsfund giver mig et kick. Det har krævet øvelse at finde de oplagte fora inden for brugt tøj, men det er supersjovt,” siger hun.
Kristina Petersen guider: Sådan finder du fedt genbrugstøj
- Brug lidt tid på at lede efter de lækre loppemarkeder og genbrugsbutikker, hvor du kan gøre gode fund, fx i de mindre byer.
- Diskvalificér ikke et stykke genbrugstøj udelukkende pga. lidt lugt eller en lille plet. Tit gør en enkelt vask underværker.
- På det sociale medie Instagram findes grupper, hvor private sælger lækkert tøj – ofte med fine fotos af tingene. Fordelen er her, at du kan skrive direkte til sælger og bede vedkommende om at tage mål af fx en nederdel, så du ved, at den passer, inden du køber den.
- Acceptér, at det er tidskrævende at opstøve godt genbrugstøj online og i fysiske butikker. Måske ender du med at bruge mere tid, end hvis du havde købt tøjet fra nyt. Til gengæld giver selve købsprocessen og fundet af noget fedt til færre penge måske en særlig glæde.
- Ved at købe brugt tøj gør du en forskel for klima og miljø – det er da en yderst positiv sidegevinst, vi bør italesætte!
Tøj forbliver i cirkulært kredsløb
Sideløbende med tilfredsstillelsen, der for Kristina Petersen ligger i at opspore unikt tøj og gå i det, glæder hun sig over sin hobbys grønne perspektiv:
”Jeg skiller mig af med meget tøj ved at sælge det, bytte det væk eller donere det til genbrug. Fortryder jeg købet af f.eks. en genbrugsbluse, er klimaet ikke blevet belastet unødigt ifm. produktionen af den. Den ryger bare videre til andre og forbliver inde i et cirkulært system. Det giver mig en god følelse at vide, at jeg med min tøjkultur bidrager til et bedre miljø.”
Døtre køber også kun genbrugstøj
Passionen for genbrugstøj har hun videregivet til sine to døtre på 16 og 19 år: Som yngre nægtede de at sætte deres ben i genbrugsbutikker. I dag er de begge meget genbrugsmindede, fortæller Kristina Petersen.
”De dyrker en trend med at købe tøj på især sociale medier som Instagram. Begge er de gået fra ikke at ville gå i genbrugstøj til kun at ville have det på,” røber hun
Savner loppemarkeder under corona
Under corona-pandemien har Kristina Petersen i dén grad savnet at kunne gå på loppemarkeder og i fysiske genbrugsbutikker:
”Jeg er typen, der her kan bruge timer på at lede efter fede fund. Også tøjbytningsarrangementerne, som lokale ildsjæle foranstalter i Trekroner, har jeg været rigtig glad for. De aktiviteter glæder jeg mig til, at vi kan mødes omkring igen.”
Gå dine tøjvaner efter i sømmene
Vi keder os, derfor køber vi nyt
Vi keder os, derfor køber vi nyt
Denne længsel efter at gæste fysiske forretninger deler hun med mange andre forbrugere, bekræfter Lars Funck Kristensen, der er udviklingskonsulent inden for e-handel og online markedsføring på Professionshøjskolen UCN act2lern.
Hvor Kristina Petersen som genbrugsentusiast tyer til onlineforhandlere inden for denne branche, observerer han, hvordan andre menneskers køb af nye ting på nettet er eskaleret under Covid-19:
”Elementet af kedsomhed er udbredt under pandemien, hvor vi har været tvunget til at tilbringe så megen tid hjemme. Det har hos mange givet ekstra tid og en øget trang til at surfe efter ting online,” siger han.
Nethandlere camouflerer, at du bruger penge
I nethandlens anatomi er der indbygget en psykologisk faktor, hvor køberen oplever en tilfredsstillelse ved at gennemføre en handel, røber Lars Funck Kristensen.
”Læg hertil, at mange, der køber ting online, ikke registrerer i lige så udtalt grad, at de bruger penge, som hvis de havde stået i en fysisk butik. Den kendsgerning, at du skal have penge op af lommen, camouflerer nethandlerne i en form for feel-good-univers,” pointerer han.
Dulmer corona-kedsomheden med netkøb
Under pandemien har folk med job og økonomi på det tørre været afskåret fra at bruge penge på selvforkælelse som ferieture og restaurantbesøg. Også det kan forklare deres øgede behov for at fyre flere midler af på materielle ting online, erfarer han: