
Tre ”nye” buslinjer overgår til el den 13. april
Buslinjerne 216, 220 og 358 overgår nu til el og bliver dermed mere støjsvage og kommer til at køre mere miljøvenligt.
NyhedDe tre buslinjer - 216, 220 og 358 - kører alle på tværs af kommunegrænser, men har tilsammen ca. 600.000 passagerer i Roskilde Kommune.
For nylig er der skiftet til eldrift på andre tværkommunale busser, som kører gennem Roskilde, blandt andet linje 600S og 230R, som drives af Region Sjælland.
I 2022 skiftede blandt andet de store tværkommunale linjer 207 og 215 til el.
I 2019 indførte Roskilde Kommune elbusser på alle linjer inden for kommunegrænsen. Det drejede sig om to travle A-bus linjer - 201A og 202A - og 7 andre mindre linjer - 203, 204, 205, 206, 208, 209 og 212. Der er ca. 2,7 mio. passagerer årligt på disse buslinjer.
For at alle linjer er på eldrift mangler nu kun linje 217 (kommer på i 2026) og linje 240, som kommer på i 2027. Linje 93N, som kun har 8.500 passagerer årligt, er uafklaret.
I 2027 vil der derved være meget tæt på 100% eldrift på busserne. Nogle ekstrabusser vil dog stadig køre på diesel.
Status på eldrift for buslinjer, som kører i Roskilde Kommune
Buslinjer, der kun kører i Roskilde kommune
201A: El fra 2019
202A: El fra 2019
203: El fra 2019
204: El fra 2019
205: El fra 2019
206: El fra 2019
208: El fra 2019
209: El fra 2019
212: El fra 2019
Tværkommunale buslinjer (som Roskilde medfinansierer)
207: El fra 2022
215: El fra 2022
216: El fra 2025
217: El fra 2026
220: El fra 2025
226E: El fra 2022
227: El fra 2022
231E: El fra 2022
233: El fra 2022
236: El fra 2022
358: El fra 2025
91N: El fra 2025
93N: Uafklaret
98N: El fra 2022
Buslinjer i kommunen finansieret af regionerne
123: El fra 2025
230R: El fra 2022
600S: El fra 2025
240 El fra 2027