Borgerrådgiveren - hjælp til dig

Borgerrådgiveren hjælper dig som er borger eller virksomhed, og som er utilfreds med Roskilde Kommunes behandling af din sag.

Borgerrådgiveren er stoppet med udgangen af oktober 2024

Borgerrådgiveren i Roskilde Kommune er stoppet med udgangen af oktober 2024. Der forventes ansat en ny borgerrådgiver fra starten af 2025.

Du kan derfor ikke forvente, at nye henvendelser kan bliver færdigbehandlet med samme hastighed som normalt. Der kan ligeledes forekomme længere svartid på telefoniske henvendelser.

Vi beklager eventuelle gener og takker for din forståelse.

Generel hjælp og vejledning

Ønsker du generel hjælp og vejledning, skal du henvende dig til Borgerservice.

Hos borgerrådgiveren kan du:

  • Klage over kommunens sagsbehandling, personalets adfærd og hvordan praktiske opgaver bliver udført
  • Få hjælp, hvis du har svært ved at forstå en afgørelse fra kommunen
  • Få information og rådgivning om, hvordan du klager over kommunens afgørelser, og hvem der kan behandle din klage
  • Komme med forslag til, hvordan kommunens sagsbehandling og betjening kan blive bedre
  • Få borgerrådgiveren til at mægle mellem dig og en kommunal medarbejder

Borgerrådgiveren kan ikke behandle:

  • Sager, hvor dialogen med kommunen endnu ikke er udtømt
  • Det faglige indhold i kommunens afgørelser (fx en bevilling, et forbud, en tilladelse, et afslag)
  • Indholdet af de politiske beslutninger
  • Forhold om personale- og ansættelse i kommunen
  • Forhold, som andre klageinstanser tager sig af
  • Sager, der er afsluttet for mere end 1 år siden

Kontakt

Rådhusbuen 1
4000 Roskilde

Du kan forvente svar fra os inden for 10 hverdage.

Hvis Borgerrådgiverens svar til dig indeholder personlige, fortrolige eller følsomme oplysninger, kan borgerrådgiveren kun sende det med en e-mail, hvis du benytter den digitale postkasse og har oplyst dit CPR-nummer. Du bør aldrig sende dit CPR-nummer med en usikker e-mail.

Få mere at vide