Bruger- og pårørenderåd

I Roskilde Kommune har vi truffet en beslutning om, at der på hvert plejecenter skal være et bruger- og pårørenderåd.

Valg til bruger- og pårørenderåd den 21. november 2024

Vil du være med til at gøre en forskel for beboerne på plejecentrene i Roskilde Kommune?

Der er valg til bruger- og pårørenderådene den 21. november 2024 kl. 16.00 på plejecentrene i Roskilde Kommune.

Det er bruger- og pårørenderådenes opgave at styrke dialogen mellem brugere og pårørende samt ledelsen og personalet. Bruger- og pårørenderådene er med til at fastlægge retningslinjer for dagligdagen på plejecentrene, og rådet planlægger og arrangerer aktiviteter for plejecentrenes beboere og deltager i de lokale kvalitetsråd.

Alle interesserede kan blive valgt til et bruger- og pårørenderåd. Du behøver ikke at bo på plejecentret eller være pårørende til en beboer for at sidde i rådet. Der skal dog altid være et flertal af beboere og deres pårørende i rådet.

Hvad er bruger- og pårørenderåd?

Roskilde Kommune har valgt at have bruger- og pårørenderåd (BPR) på alle kommunale plejecentre så længe, at der er kandidater, der ønsker at indgå i rådene. Rådet bliver valgt for 2 år ad gangen.

Formålet er at repræsentere beboerne således, at den daglige drift bedst muligt tilgodeser beboernes ønsker og behov.

Rådets arbejdsområder

  • Styrke dialogen mellem ledelse og brugere/pårørende
  • Medvirke ved fastlæggelse af retningslinjerne for det daglige liv
  • Kan udtale sig om rapporter i forbindelse med tilsynsbesøg

Rådenes sammensætning

Rådet er et samarbejdsorgan.

Et bruger- og pårørenderåd består af maksimalt 7 medlemmer, hvor 4 vælges blandt brugere og pårørende, og 3 blandt interesserede borgere.

Til hvert råd er tilknyttet en repræsentant fra den daglige ledelse på det enkelte plejecenter.

Spørgsmål og svar