Roskilde Kommune har ved Klima- og Miljøudvalgets møde den 6. maj 2024 vedtaget Forskrift om udskiftning eller nedlæggelse af visse ældre brændeovne og pejseindsatse.

Formålet med forskriften er at reducere indholdet af skadelige partikler i luften i Roskilde Kommune ved at forbyde brændeovne og pejseindsatse fra før 1. juni 2008, idet disse udleder op til fem gange så mange partikler som nye.

Forbuddet gælder i alle områder med kollektiv varmeforsyning, dvs. naturgas eller fjernvarme.

Bor jeg i et område med kollektiv varmeforsyning?

Du kan se, om din bolig ligger i et område med mulighed for tilslutning til fjernvarme eller naturgas ved at søge på din adresse her: https://kort.plandata.dk/spatialmap

Tilføj lagene ”Varmeforsyning, vedtaget” og derefter ”Forsyningsområde, vedtaget”. Skriv din adresse øverst til højre. Se eksempel nedenfor.

Skæringsdatoen den 1. juni 2008 er fastsat af Miljøstyrelsen, fordi der på det tidspunkt blev indført krav til udledning af partikler fra brændeovne. Alle ovne produceret fra den 1. juni 2008 lever som minimum op til dette krav og har en prøvningsattest, som dokumentere overholdelse af udledningen af partikler.

Udskiftningen eller nedlæggelsen skal være sket senest den 1. august 2025.

Lovgrundlaget for forskriften er ”Bekendtgørelse om kommunale forskrifter om udskiftning eller nedlæggelse af ældre brændeovne og pejseindsatse i områder med kollektiv varmeforsyning, nr. 640 af 24. maj 2023”.

Fandt du svar på dine spørgsmål?

Hvis ikke, skal du være velkommen til at kontakte Miljø og Byggesag på mail: Benteg@roskilde.dk