Hvis du ønsker at skifte skole

Ønsker du, at dit barn skifter skole, eller vil I vide mere om, hvad en flytning betyder for jeres skolevalg? Få mere at vide om reglerne for skoleskift her.

Ønsker du, at dit barn skal skifte skole?

Så kontakt den skole, hvor du ønsker, at dit barn skal gå.

Skal dit barn skifte skole

Ønsker du, at dit barn skal skifte skole til en af Roskilde Kommunes folkeskoler, skal du kontakte den skole, hvor du ønsker, at dit barn skal gå.

Du kan se alle Roskilde Kommunes folkeskoler på siden Find din skole.

Der er frit skolevalg, men for at dit barn kan skifte til en anden skole, skal der være plads på den ønskede skole.

Dit barn er garanteret en plads på sin distriktsskole i forbindelse med skolestart i 0. klasse og i forbindelse med, at I flytter til skoledistriktet. Har dit barn allerede gået på en anden skole end sin distriktsskole eller modtaget hjemmeundervisning, mens I har boet i distriktet, er I ikke længere garanteret en plads på skolen. I det tilfælde skal der være ledig plads på distriktsskolen, før I kan få en plads.

Du skal også være opmærksom på, at kommunen ikke yder transport til og fra skole til dit barn, når det ikke er distriktsskolen og inden for de gældende regler om befordring af elever.

Hvis I flytter, og dit barn skal skifte skole

Flytter du til Roskilde Kommune, eller flytter du mellem skoledistrikter inden for Roskilde Kommune, og ønsker du, at dit barn skal skifte skole? Så skal du kontakte den skole, du ønsker, at dit barn skal gå på.

Du kan se alle Roskilde Kommunes folkeskoler på siden Find din skole.

Ønsker I distriktsskolen eller en anden folkeskole

Dit barn er garanteret en plads på skolen i det skoledistrikt, I flytter til. Hvis I vælger ikke at skifte til distriktsskolen i forbindelse med flytningen, skal I være opmærksomme på, at I ikke senere er garanteret en plads på skolen.

Ønsker du, at dit barn skal gå på en anden folkeskole i Roskilde Kommune end distriktsskolen, afhænger det af, om der er plads på den pågældende skole.

Flytter I til en anden kommune

Flytter du til en ny adresse uden for Roskilde Kommune, og skal dit barn skifte skole, skal du tage kontakt til den kommune, I flytter til. Når dit barn skifter skole, skal du huske at meddele det til den gamle skole.

Hvis I flytter, og dit barn ikke skal skifte skole

Flytter du til en adresse i Roskilde Kommune eller uden for kommunen, kan dit barn blive på den skole i Roskilde Kommune, det allerede er indskrevet på.

Flytter du til et nyt skoledistrikt i Roskilde Kommune, skal du dog være opmærksom på, at dit barn kun er garanteret en plads på sin nye distriktsskole i forbindelse med flytningen. Hvis I vælger, at dit barn ikke skal skifte til sin nye distriktsskole, er I ikke længere garanteret en plads på skolen.

Hvis dit barn ikke går i folkeskole i Roskilde Kommune

Flytter I til Roskilde Kommune fra en anden kommune, og går dit barn i en folkeskole uden for Roskilde Kommune, i en privatskole eller hjemmeunderviser I, skal du som tilflytter informere Roskilde Kommune om, hvordan I opfylder undervisningspligten. Du kan se kontaktoplysningerne nederst på siden.

Ofte stillede spørgsmål

Kontakt Skole og Børn

Du kan forvente svar fra os inden for 10 hverdage.

Hvis du vil sende personlige, fortrolige eller følsomme oplysninger, anbefaler vi, at du sender sikker post til os.