Hvis man vil lægge to lejligheder sammen eller nedlægge en bolig, kræver det i første omgang tilladelse i henhold til Lov om Boligforhold. Ansøgning sendes til Byrådssekretariatet på byr.sekr@roskilde.dk og vedlægges:

  • Købskontrakt/overdragelsesaftaler på boligerne
  • Fuldmagt og tilladelse fra andelsboligforening eller ejerforening
  • Hvis der er lejer i en af de boliger der ønskes sammenlagt, skal der også fremsendes erklæring for frivillig fraflytning

Der gives normalt administrativ tilladelse, når det samlede bruttoareal af lejlighederne ikke overstiger 130 m2.

Overstiger bruttoarealet 130m2, skal sagen foreligges politisk. Denne proces tager ca. 2-3 måneder fra ansøgning til afgørelse. Det er en konkret politisk beslutning fra sag til sag, om der gives tilladelse.

Når den administrative tilladelse fra Byrådssekretariatet foreligger, skal der efterfølgende søges byggetilladelse på Byg og Miljø portalen. Ansøgning vedlægges beskrivelse af byggeplaner, plantegning af lejlighed (før og efter sammenlægning), fuldmagt fra ejendommens ejer samt tilladelse fra Juridisk Afdeling.

Man vil i forbindelse med lejlighedssam­menlægninger ofte skulle gennembryde bærende vægge. Er det tilfældet skal ansøgningen vedlægges redegørelse for, at konstruktionen efterfølgende vil have den fornødne bæreevne, evt. i form af statiske beregninger. Nedlægges køkken/badeværelse skal VVS-arbejdet efterfølgende anmeldes og udføres af autoriseret VVS-installatør. Der skal opsættes røgalarmanlæg som er tilsluttet strømforsyningen og er udført med batteribackup jf. Bygningsreglementet.

Spørgsmål til byggetilladelsen kan rettes til Erhverv på mail til erhverv@roskilde.dk.

Kontakt Erhvervsafdelingen

Rådhusbuen 1
4000 Roskilde

Mandag - fredag

9.00 - 14.00

Du kan forvente svar fra os inden for 10 hverdage.