Hvem skal betale?
Ejendomme som er opført på digelagets vedtægter skal deltage i finansieringen af anlægget. Du kan se en liste over hvilke ejendomme, der er omfattet og hvor mange parter din ejendom er tildelt på digelagets hjemmeside: https://jyllingetangbjergdiget.dk/vedtaegter/.
Egedal og Roskilde Kommune træf i januar 2023 afgørelse om, at 20 nye ejendomme skulle indgå i digelaget. Denne afgørelse er påklaget og afventer derfor at Miljø- og Fødevareklagenævnet afgør sagen. Indtil da er det den gamle liste over medlemmer der er gældende.
Hvad skal der betales og hvordan sker opkrævningen?
Medlemmer af digelaget skal løbende betale et bidrag til drift og vedligeholdelse af anlægget, ligesom man kender det fra grundejerforeningen eller vejlauget.
Derudover skal medlemmer af digelaget betale en del af anlægsudgifterne. Roskilde Kommune har lagt ud for de udgifter som digelaget skal betale. Opkrævning af anlægsbidraget forventes at ske til starten af 2024. Se mere om opkrævning under de øvrige afsnit.
Hvor stort er driftsbidraget?
Driftsbeløbets størrelse bliver årligt fastlagt på digelagets generalforsamling og opkræves halvårligt via ejendomsskattebilletten. Egedal og Roskilde Kommune ska efterfølgende godkende driftsbidragets størrelse. Referater fra generalforsamlingerne kan ses på digelagets hjemmeside: https://jyllingetangbjergdiget.dk.
Du har mulighed for at søge om indefrysning af driftsbidraget. Se mere herom i afsnit om indefrysning.
Hvor stort er bidraget til selve anlægsarbejdet?
Beløbet til selve anlægsarbejdet, ligger ikke endeligt fast, da de sidste regninger skal betales, men det forventes at det samlede anlæg koster i ca. 87 mio. kr. Roskilde Kommune og Egedal Kommune har finansieret 50 % af anlægget og staten har givet et tilskud på 6,8 mio. kr. Restbeløbet finansieres af digelagets medlemmer på baggrund af partsdelingen. Roskilde Kommune har lagt ud for digelagets andel.
Medlemmernes bidrag bliver i størrelsesordenen ca. 38.500 kr. for ejendomme med 1 part og ca. 77.000 kr. for ejendomme med 2 parter.
Du kan enten betale bidrag til anlægsarbejdet kontant eller deltage i et kommunegaranteret lån. Endvidere kan afdrag på lånet indefryses hvis du lever op til betingelserne herfor. Se mere i afsnit om indefrysning.
Inden betaling til anlægsarbejdet opkræves, vil du modtage et brev, hvor det nøjagtige beløb fremgår. Du vil i brevet få oplyst mulighederne for betaling, og hvordan du tilkendegiver om du ønsker at betale kontant eller deltage i kommunegaranteret lån samt søge om indefrysning af afdraget.
Hvordan sker opkrævningen?
Både driftsbidrag og afdrag på anlægsbidraget vil blive opkrævet af kommunen sammen med ejendomsskatten. Driftsbidraget tilgår herefter digelaget til drift og vedligeholdelse af anlægget.
Du kan enten betale bidrag til anlægsarbejdet kontant eller deltage i et kommunegaranteret lån.
Inden betaling til anlægsarbejdet opkræves, vil du modtage et brev, hvor det nøjagtige beløb fremgår. Du vil få mulighed for, at oplyse om du ønsker at betale kontant eller deltage i kommunegaranteret lån samt søge om indefrysning af afdraget.
Mulighed for at få indefrosset bidrag
Du kan søge om, at driftsbidrag og afdrag på kystbeskyttelsesanlægge kan indefryses, på samme vilkår som indefrysning af ejendomsskatter.
Du kan søge om indefrysning af betaling af driftsbidrag på Borger.dk: Ansøg om lån til betaling af ejendomsskatter mv. (borger.dk).
Hvad hvis der er sket ejerskifte
Opkrævningen vil ske til den grundejer som ejer ejendommen ved opkrævningstidspunktet. Det vil derfor være op til nuværende og tidligere ejere at klare fordelingen via refusionsopgørelsen.