You are here

Nu åbner Jobcentret digitalt
Af Line Rieck
Jobcentret i Roskilde Kommune kan nu igen åbne digitalt. Den aktive beskæftigelsesindsats har været suspenderet siden 11. marts, men nu genstartes den med omgående virkning, dog fortsat med visse begrænsninger. Det sker på baggrund af en bekendtgørelse, som Beskæftigelsesministeriet udsendte onsdag

I Roskilde Kommune er det desværre ikke muligt at byde velkommen til fysiske møder med kommunens ledige endnu. Alligevel betyder de nye bekendtgørelser et markant skifte fra en suspenderet beskæftigelsesindsats til en aktiv - om end fortsat primært digital -indsats.

Derfor har kommunens ledige nu igen pligt til at stå til rådighed og deltage i digitale samtaler i Jobcentret. Ligeledes skal borgerne tæt på arbejdsmarkedet igen være aktivt jobsøgende, tage henvist arbejde og registrere jobsøgning.

- Det er afgørende, at de virksomhedsrettede indsatser for ledige kommer op i tempo. Vi kan se på de bekymrende tal, at vi har en stigning på 36,5 procent i antallet af ledige i Roskilde Kommune, samtidig med at antallet af opslåede stillinger i Region Sjælland i perioden fra marts til nu er faldet med 8,3 procent. Derfor er det ekstra vigtigt, at vi fortsat gør alt, hvad vi kan for at sikre, at ingen jobmuligheder går tabt, og at vi ikke overlader de ledige til sig selv, siger Bent Jørgensen, formand for Beskæftigelses – og Socialudvalget i Roskilde Kommune.

Virksomhedsrettede tilbud genoptages

Jobcentret har siden suspendering af den aktive beskæftigelsesindsat i marts arbejdet hårdt på at hjælpe borgere og virksomheder, og udvalgsformanden understreger, at Jobcentret har ventet på, at suspenderingen af beskæftigelsesindsatsen blev ophævet.

- Det glæder mig, at vi nu igen kan iværksætte tilbud om virksomhedspraktik og løntilskudsjob hos private arbejdsgivere. Vi har haft et stort ønske om at få lov til at iværksætte virksomhedsrettede tilbud, dels fordi vi ved at det virker for vores ledige på deres vej tilbage til arbejdsmarkedet, og dels fordi vi løbende har været i dialog med virksomheder, som har efterlyst muligheden, siger Bent Jørgensen. 

På trods af de digitale begrænsninger på Sjælland åbner de nye bekendtgørelser ligeledes op for, at kommunens ledige kan få adgang til tilbud som vejledning og opkvalificering ved fysisk fremmøde, hvis der enten er tale om ordinær uddannelse, eller et forløb, der er nødvendigt af hensyn til et konkret job. Der er også fortsat mulighed for at videreføre, bevilge og begynde tilbud om vejledning og opkvalificering, hvis forløbet holdes digitalt.

Vigtig information til dig som ledig

Den digitale genåbning betyder, at du når du modtager ydelse fra kommunen eller a-kassen igen har en række pligter:

  • Fra den 27. maj har du igen pligt til at stå til rådighed
  • Fra den 27. maj har du igen pligt til at deltage i samtaler pr. telefon, video eller mail med Jobcentret
  • Du skal derfor holde øje med din e-boks (eller postkasse, hvis du ikke har e-boks)

Der er igen mulighed for at iværksætte tilbud, som kan hjælpe dig. Disse muligheder kan du drøfte med din jobkonsulent under vores samtaler.

Jobcentret og Ungeguiden er fortsat lukket for fysisk fremmøde.

Læs mere om den digitale åbning

Dato: 29. Maj 2020

Senest opdateret:

29. Maj 2020