You are here

Stor succes for foreninger i folkeskolerne

Af Holger Petersen, Kommunikation, Skole og Børn
  • Skoleelever fra Tjørnegårdskolen øver spring

    På Tjørnegårdskolen har alle klassetrin fået undervisning i spring i Idrættens Hus ved Kildegården.

Tjørnegårdskolen samarbejder med Sønderlundskvarterets Idrætsforening om undervisning i springgymnastik i Idrættens Hus.

Lokale foreninger er velkomne i folkeskolerne. I projektet "foreningslivet ind i folkeskolen" overtager foreninger forløb i undervisningen, hvor de selv står for timerne. Det har 300 skoleklasser i skoleåret 2019/20 ønsket at gøre brug af. Selv om kun 120 af dem kunne gennemføres på grund af corona restriktioner, så er interessen altså meget stor.

På Tjørnegårdskolen har alle klassetrin fået undervisning i spring i Idrættens Hus ved Kildegården. Sønderlundskvarterets Idrætsforening (SIF) har stået for undervisningen.

- Tilbuddet om spring har kun kunnet lade sig gøre i kraft af samarbejdet med SiF. Alle klasser har fået tilbud om et besøg i springsalen sidste skoleår for at prøve, hvad det er. SIF har bidraget med uddannede instruktører og har planlagt undervisningen. Eleverne er begejstrede, det er de helt store smil, der kommer frem. Det gælder alle, både tumlinger og atleter, små og store, almene og specialklasseelever, fortæller Lise Olesen Nørgaard, der er lærer på Tjørnegårdskolen.

Tjørnegårdskolens samarbejde med SIF fortsætter i dette skoleår, hvor foreningen har søgt projektmidler og derfor har fået mulighed for at ansætte en instruktør. Så der bliver endnu mere i spring i år, hvor alle klassetrin får fire eller fem gange to lektioner undervisning i springsalen i løbet af skoleåret.

Mere end hver anden klasse

Foreningslivet ind i Folkeskolen har nu kørt tre skoleår. Et forløb består som udgangspunkt af tre undervisningsgange på ca. 1,5 time. Disse undervisningsgange kan foregå både på skolerne og i foreningernes egne faciliteter. Foreningerne får støtte fra en pulje til at gennemføre undervisningen.

- Det er blevet en stor succes, og det er rigtigt godt for børnene at prøve noget idræt, som de måske ellers ikke ville være kommet i kontakt med. Samtidig bidrager det til, at de får en mere varieret skoledag med mere bevægelse. Med deltagelse af 20 forskellige foreninger kommer vi bredt omkring, og flere nye foreninger viser også interesse for at være med, siger Jette Henning, der er formand for Skole- og Børneudvalget.

Over 60 procent af alle klasser i kommunens folkeskoler deltog i et forløb forrige skoleår.

- Foreningslivet ind i Folkeskolen skal få flere børn og unge til at søge ind i foreningslivet, så de oplever glæden ved at have et aktivt liv i et fællesskab. Vi samarbejder også med idrætsorganisationer, boligselskab og foreninger om at få skoleelever til at starte i foreningerne, siger Claus Larsen, der er formand for Kultur- og Idrætsudvalget.   

Skal hjælpes ind fællesskaberne

Sønderlundskvarterets Idrætsforening ansøger om midler til både Tjørnegårdskolen, Sct. Jørgens skole, klubber og børnehaver - og, hvis tiden rækker, til flere skoler. Det fortæller foreningens formand Hanne Østergaard Bertelsen. Hun vil gerne udnytte dagtimerne i springcenteret til institutioner, som har særligt mange ikke foreningsaktive børn. Og her er leg og spring i springcenteret en gave. Springcenteret motiverer mange børn, som ikke er fysisk aktive, til bevægelse.

- Den glæde, vi ser i børnenes øjne, når de får succes til gymnastik, når de kan fortælle at de også går til noget i fritiden, det er en gave til det frivillige arbejde. Relationerne er afgørende, og vi har frivillige, som søger vores forening, fordi vi har dette fokus. Det giver mening, at det frivillige arbejde også har et samfundsperspektiv, siger Hanne Østergaard Bertelsen

Dato: 07. September 2020

Senest opdateret:

07. September 2020