Roskilde bymidte skal rumme kultur, byliv, grønt – og plads til bilen

Pressemeddelelse

03.05.24

Et flerårigt forløb om strategien for Den Dynamiske Bymidte nærmer sig en endelig politisk godkendelse. Det sker med ændringer i teksten, der tydeliggør, at det også i fremtiden skal være muligt at køre til bymidten og parkere i parkeringshuse og -kældre.

Byvandringer, borgermøder, kunstprojekter mv. har over de seneste par år været optakten til at få formuleret nye tanker om, hvordan Roskildes bymidte skal udvikle sig.
Tankerne har kredset om, at der skal bo flere i bymidten, der skal være mere byliv for alle aldre, der skal mere grønt ind i byen og det skal være let at komme til og fra bymidten.

Senest her strategien været i 8 ugers offentlig høring, hvor der kom 315 skriftlige høringssvar. Nu skal politikerne tage stilling til de endelige formuleringer.

”Jeg sætter stor pris på de mange engagerede bidrag til, hvordan Roskilde by lever og udvikler sig, så den er attraktiv både at bo i og besøge. Bymidten skal rumme et stærkt handels-, kultur- og erhvervsliv med tilgængelighed for alle trafikanter. Den vision deler vi med bymidtens andre aktører”, siger borgmester Tomas Breddam.

Formand for Roskilde Handel, Per Thye Rasmussen, tilslutter sig:
”En interessant handelsby som Roskilde, skal have liv, kulturtilbud og der skal være rart at være. Når bølgerne har gået højt her i den sidste del af forløbet skyldes det, at der har været forvirring omkring parkeringen. Nu står det meget tydeligt, at bilerne stadig skal kunne komme til bymidten og finde p-pladser – det er helt vitalt for handelslivet. Vi glæder os til at bidrage til at få alle de her tanker ført ud i livet.”

Bestyrelsesformand Rune Tarnø fra Erhvervsforum Roskilde har også været aktiv omkring den nye strategi: ”Roskilde er en attraktiv by at arbejde og drive virksomhed i. Den position skal vi ikke bare tage for givet, og jeg mener, at tankerne om Den Dynamiske Bymidte understøtter, at Roskilde kan styrke sin position som attraktiv for et dynamisk og stærkt erhvervsliv. Det er helt afgørende for, at vi kan vedblive at tiltrække virksomheder og dygtige medarbejdere til området ”.


Fakta
Forslaget til den nye strategi har fokus på at fastholde og styrke Roskilde bymidte som et fortrukkent sted at bo og besøge. Gennem fire temaer er der fokus på alt fra et stærkt handels-, kultur- og byliv til tilgængelighed for alle trafikanter.

Strategien for Roskilde bymidte har nu været i 8 ugers offentlig høring med et borgermøde den 30. januar, hvor der deltog ca. 100 borgere og lokale aktører. Desuden er der kommet 315 skriftlige høringssvar.

Høringen var præget af, at der var en stor bekymring for, om strategien over tid vil gøre Roskilde bymidte bilfri.

Denne bekymring er i høj grad blevet forstærket af en beslutning om et sommerforsøg på Stændertorvet i bymidten, der har forløbet parallelt med strategiens høring. Her skal torvet i juli og august måned være bilfrit og i stedet fyldes med liv og oplevelser. De 40 p-pladser, der ikke er tilgængelige bliver i juli måned, bliver erstattet af pladser ved Roskilde Gymnasium, som ikke bruges i sommerferien af personalet.

I forhold til bymidtens kulturliv bliver det i den endelige version præciseret, at styrkelsen af Kulturstrøget og skal medtænke Gimle og Lützhøfts Købmandsgård.
Den første handling under den nye bymidtestrategi bliver en fornyelse af Algade, herunder at gøre noget særligt ved Lise Nørgaards Plads, som kommer til at ligge ud for nummer 11.