Kommunens ordning for husholdningslignende erhvervsaffald

Hvad er husholdningslignende affald og hvordan kan din virksomhed bruge kommunens ordning?

Hvad er husholdningslignende affald?

Husholdningslignende affald er affald, der til sammenligning minder om affald fra private husholdninger. Husholdninger i Roskilde Kommune skal sorteres i 10 forskellige affaldstyper: papir, pap, plast, mad- og drikkekartoner, glas, metal, farligt affald, tekstilaffald, madaffald og restaffald. 

Hvordan du kan komme af med dit sorterede affald afhænger af, hvor små eller store mængder husholdningslignende affald din virksomhed producerer.

Sådan kommer du af med dit affald som virksomhed

Roskilde Kommunes indsamlingsordning

Har din virksomhed husholdningslignende affald, der i art og mængde svarer til en privat husholdning, kan I benytte jer af Roskilde Kommunes indsamlingsordning.

Roskilde Kommune tilbyder indsamling af affald i et udvalg af de samme beholdere og de samme tømningsfrekvenser, som de private husholdninger.

Standardløsningen for en virksomhed med affald, der i art og mængde svarer til en privat husstands, er følgende:

  • 1 stk. 240 liter 2-delt beholder til mad- og restaffald – tømmes hver 14. dag

    *Der er mulighed for tilkøb af en større 370 l 2-delt beholder til mad- og restaffald.

  • 1 stk. 240 liter 2-delt beholder til genanvendeligt glas og metal – tømmes hver 8. uge

  • 1 stk. 370 liter 2-delt beholder til pap og papir, samt plast og mad- og drikkekartoner – tømmes hver 3. uge.

  • 1 rød miljøkasse til farligt affald – tømmes hver 12. uge.

  • En rulle med 10 stk. røde poser til tekstilposer – fyldte poser hentes hver 12. uge sammen med miljøkassen.

Ordningen er en 'pakkeløsning'. Det vil sige, at din virksomhed skal have alle beholderne ovenfor ligesom ved private husholdninger. Du kan ikke fravælge nogle fraktioner i ordningen. 

Hvad koster den kommunale indsamlingsordning?

Den samlede og årlige pris for at være tilmeldt den kommunale ordning for hustandslignende affald afhænger af hvilken størrelse beholder til mad-/restaffald jeres virksomhed har valgt.

Hvis din virksomhed har valgt en løsning med en 240 liter 2-deltbeholder til mad-/restaffald er prisen 2.544 kr. inkl. moms (2024).

Har din virksomhed derimod valgt en løsning med en 370 liter 2-delt beholder til mad-/restaffald er prisen: 2.678 kr. inkl. moms (2024).

Sådan tilmelder du din virksomhed

Kontakt Affald og Genbrug for at tilmelde din virksomhed til den kommunale indsamlingsordning.

Skriv en mail til affaldoggenbrug@roskilde.dk eller ring til tlf.: 46 31 30 00 og spørg efter Affald og Genbrug.

Godt at vide